CANTEMIR MELO – Integrala compozitiilor cantemiriene – Ansamblul cameral de muzica veche Anton Pann
Printul Dimitrie Cantemir (1673-1723) reprezinta o figura unica pentru cultura est-europeana: personalitate a culturii romanesti si universale, Dimitrie Cantemir a ramas în istorie ca un intelectual polimat ce a marcat trecerea sa prin viata cu opere scrise în diferite domenii.
Ca fiu al voievodului Moldovei, si-a petrecut o mare parte a tineretii în Istanbul, unde, pe langa învatarea limbilor de circulatie ale vremii, a studiat muzica cu cei mai buni interpreti si compozitori. În aceasta perioada a devenit principalul teoretician de limba turca si unul dintre marii compozitori ai vremi. Tratatul sau „Cartea stiintei Muzicii” (cca 1700) cuprinde un sistem de notatie muzicala ce implica alfabetul otoman, cu ajutorul caruia a putut transcrie 353 de piese din repertoriul instrumental al Curtii, precum si compozitii proprii. Pe baza cercetarilor recente (W. Feldman si O. Wright) au fost identificate 18 compozitii ca apartinand cu certitudine lui Dimitrie Cantemir – acestea fiind cele incluse pe cele doua CD-uri in interpretarea Ansamblului cameral de muzica veche Anton Pann.
Astfel, avand în vedere specificul cultural romanesc de factura bizantina si faptul ca însusi Dimitrie Cantemir a studiat la scoala Patriarhiei Ecumenice din Constantinopol, unde se preda si muzica religioasa de traditie bizantina, in analiza si interpretarea compozitiilor cantemiriene s-au utilizat principiile componistice specifice acestui spatiu geografic, combinand limbajul bizantin, cel romanesc si cel otoman, în ideea de a ajuta publicul meloman sa vizualizeze mental tabloul sonor al Europei Orientale din secolul al XVIII-lea.
Cu toate ca acest demers este unul academic, de cercetare,s-a construit un sunet accesibil publicului, rezultat din combinatiile timbrale instrumentale atent alese. Asa s-a decis utilizarea unor instrumente orientale ca oud, kanun, daire, bansuri, duduk, si instrumente specifice orchestrelor occidentale: vioara, violoncel, flaut, melosul rezultat putand fi considerat reprezentativ pentru multiculturalismul din Principatele Romane si din Romania actuala.
In acest proiect au fost utilizate fotocopiile manuscrisului cantemirian precum si variantele de transpunere din notatia creata de principe în notatia occidentala (guidonica). Sursa cea mai facila (melodic) a fost cea a lui Owen Wright, care si-a realizat transcrierea avand între surse si varianta Eugeniei Popescu-Judetz.
Integrala compozitiilor cantemiriene a aparut pe un dublu CD, ale carei detalii elaborate amintesc de estetica predominanta a Principatelor Romane în secolul XVIII: grafica inspirata din liniile arhitectonice orientale, stanta pe coperta cu foita de aur, cusaturi pe cotor pentru a aminti de cartile Evului Mediu. CD-ul contine, de asemenea, o brosura care puncteaza evolutia muzicala a lui Dimitrie Cantemir, precum si contextul istoric al vremii sale.
La concertul de lansare Cantemir Melo de la Sala Radio din 3 decembrie 2017, Ansamblului de Muzica Veche Anton Pann (Constantin Raileanu – voce, percutie – daire, kanun, dirijor si orchestrator, Sabin Penea – vioara, Alexandru Stoica – oud, Issam Garfi – flaut bansouri si ney, Andrei Nitescu – violoncel si Oana Benko – video-proiectie), li s-au alaturat invitati speciali: Emmanuel Hovhannisyan (Armenia, duduk) si Ghassan Bouz (Liban, percutii), iar in a doua parte a concertului Grupul de Muzica Bizantina Anton Pann, Adrian Flautistu (contrabas) si Cvartetul Solartis.
Acest album este promovat si în tarile în care Dimitrie Cantemir a fost apreciat de-alungul timpului (Turcia, Rusia, Grecia, Franta, Germania, Anglia, Olanda, Suedia, Italia), urmarind promovarea personalitatilor romanesti in general, si a operei muzicale a principelui Cantemir în special.
Computerland Romania a sustinut Ansamblul cameral de muzica veche Anton Pann in misiunea aleasa: redescoperirea frumusetii muzicii vechi romanesti si împartasirea ei, cu bucurie, publicului meloman si nu numai.
Acest album este un tribut adus lui Dimitrie Cantemir si culturii romanesti, îmbogatita prin munca de creatie depusa de acesta de-alungul vietii sale, astfel încat poate fi considerat un precursor ideologic al Marii Uniri din 1918.